
Wat zijn zoekwoorden en hoe vind je de juiste voor jouw website?
Als je eenmaal aan de slag gaat met SEO ontkom je er niet aan; het kiezen van de juiste zoekwoorden. Maar wat zijn zoekwoorden precies? Waarom zijn ze belangrijk en hoe kies je de juiste zoekwoorden voor jouw website? Je leest het in dit artikel.
Wat zijn zoekwoorden
Het verschil tussen short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden
Bij short tail zoekwoorden gaat het dus doorgaans om één tot drie woorden en bij long tail zoekwoorden om vier of meer woorden. Maar er zijn meer verschillen tussen deze twee termen.
Short tail zoekwoorden kenmerken:
- Bestaan meestal uit 1-3 woorden
- Vaak algemene woorden (zoals; auto, brood, huis)
- Vaak veel zoekvolume
- Vaak veel concurrentie
- Lastiger om een hoge positie in Google mee te bemachtigen
Long tail zoekwoorden kenmerken:
- Bestaan meestal uit 4 of meer woorden
- Specifiekere zoekwoorden (zoals; blauwe broek met wijde pijpen)
- Minder zoekvolume
- Minder concurrentie
- Makkelijker om een hoge positie in Google mee te bemachtigen
Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?
Zoekwoorden zijn belangrijk omdat ze aan de zoekmachine laten zien waar jouw website over gaat. Het is daarbij essentieel dat de zoektermen op de juiste plaatsen terugkomen in de teksten op je website. Hoe je dat precies doet leer je in mijn SEO cursus. Zoekwoorden vormen de basis voor zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimisation) genoemd. Het doel van SEO is om organische (en dus niet-betaalde) bezoekers naar jouw website te krijgen via zoekmachines zoals Google en Bing. De zoekwoorden die je kiest bepalen het type verkeer dat je naar jouw website krijgt. Zorg er dus voor dat de zoektermen relevant zijn voor jouw ideale klant. Je wilt immers niet zoveel mogelijk bezoekers maar de juiste bezoekers.
Wat is een zoekwoorden analyse?
Zoekvolume: het zoekvolume laat zien hoeveel er maandelijks gemiddeld op een bepaalde zoekterm gezocht wordt. Dit zoekvolume kan per maand verschillen. Zo speelt in sommige gevallen het seizoen (denk hierbij aan Sinterklaas) of het weer (airco’s in de zomer) een rol.
Concurrentiescore: de concurrentiescore wordt aangeduid met een getal tussen de 0 en de 100. Dit getal laat zien hoe gemakkelijk of hoe ingewikkeld het zal zijn om hoog te scoren met een bepaald zoekwoord. 0 betekent dat er (vrijwel) geen concurrentie is en 100 betekent dat er heel veel concurrentie is. Je kunt hierbij ongeveer het volgende aanhouden:
- > 15 gemakkelijk om op te scoren
- 15-20 wat lastiger om op te scoren
- 20-25 moeilijk om op te scoren
- 35+ alleen gebruiken als je al veel autoriteit hebt opgebouwd
Hoe kies je de juiste zoekwoorden voor je website?
1. Leef je in in je doelgroep
2. Bekijk je concurrent
3. Ga voor long tail zoekwoorden
4. Gebruik een zoekwoordentool
Gratis tools
- Google Keyword Planner
- Google Trends
- Answer the Public
Beperkt gratis te gebruiken
- Ubersuggest
- KWFinder
- SE Ranking
5. Maak een shortlist
- Hoeveel er maandelijks op gezocht wordt (zoekvolume)
- Hoeveel concurrentie er is (keyword difficulty)

Hi! Ik ben Gerdine,
Duik verder in SEO

11 praktische tips voor meer bezoekers op je website
Wil jij meer bezoekers op je website? Ga aan de slag met deze 11 praktische tips zodat je z.s.m. meer potentiële klanten aantrekt.

Waarom ben ik niet vindbaar in Google? 5 oorzaken + praktische tips
“Waarom ben ik niet vindbaar in Google?”. Ik geef je de 5 meest voorkomende oorzaken + praktische tips om betere vindbaar te worden.

Veel concurrentie in jouw branche? Deze SEO trucjes kunnen je helpen
Wat als er veel concurrentie is in jouw branche? Wat kan je dan het beste doen qua SEO om je concurrenten te overtreffen? In dit artikel leg ik het uit.
Wil jij teksten die de woorden uit je mond halen?
Laat mij ze voor je schrijven of leer hoe je zelf je website SEO-proof maakt.